Hoppa direkt till huvudnavigeringen Gå direkt till innehållet

Exakt inspektion och analys av målade bilkarosser

Oberflächeninspektion mit reflectCONTROL

Med Micro-Epsilon reflectCONTROL går det att upptäcka och klassificera fel på blanka ytor till nästan 100 procent. Särskilt när det gäller inspektion av lackeringsfel inom bilindustrin är systemet vida överlägset de konventionella ljustunnlarna. Tack vare den stora databasen kan tillverkarna av automatiska bearbetningssystem tilldela felen rätt bearbetningsrecept. Detta minskar onödig hantering av defekter och sparar därmed resurser och kostnader för OEM.

För att kontrollera lackdefekter på färdiga bilkarosser använder Micro-Epsilon reflectCONTROL-sensorerna på robotar. På varje inspektionsstation arbetar två till fyra robotar med var sin sensor, vilket gör att hela karossen kan mätas. För mycket korta cykler har det mest fördelaktiga visat sig vara två stationer med fyra robotar på varje. Företaget kan dock erbjuda lösningar för alla nödvändiga cykeltider.

Micro-Epsilon uppnår sin höga feltäckning tack vare överlägsen feldetektering med AI-algoritmer. Först mäts fordonet från mätposition till mätposition. Defekten kan lokaliseras med +/- 3 mm på fordonets yta genom återprojektion av de upptäckta felen på fordonets yta. 3D-egenskaper som höjd, djup och volym läggs till för varje fel med hjälp av 3D-rekonstruktion, vilket är unikt på marknaden. Alla insamlade data sparas i en XML-fil och är därmed hela tiden tillgängliga för fordonstillverkaren.